KommITS logotyp Länk till KommITS startsida
Senaste numret av tidskriften KommITS
Translate kommits.se You can translate kommits.se by choosing your language in the drop down list below.

Ny digital tjänst sparar både tid och pengar

Den digitala tjänsten för ekonomisk bistånd, SSBTEK, sparar flera hundra miljoner kronor per år.  Det visar en beräkning som SKL gjort. Hittills har 180 kommuner anslutit sig.

SSBTEK står för ”Sammansatt bastjänst ekonomiskt bistånd” och har funnits i drygt ett år. Den digitala tjänsten ger handläggarna snabbare information om kontrolluppgifter från fem olika myndigheter samt arbetslöshetskassorna. 180 kommuner har redan anslutit sig till tjänsten som på sju sekunder tar fram den information som man tidigare tvingades ringa runt för att få fram. Handläggarna kan istället lägga den tiden på sina klienter och får större möjlighet att planera sitt arbete.

– Det här är ett praktexempel på hur bra det kan bli när det offentliga Sverige samarbetar för att utnyttja digitaliseringens möjligheter på bästa sätt, säger Per Mosseby, chef på avdelningen för digitalisering på SKL.

Läs mer på SKL:s hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan publicerad: 2015-10-26

Tillbaka till föregående sida

KommITS | Postadress: c/o Marianne Olofsson, Munkedals kommun, Forum,
455 80 Munkedal | Tel ordf: 070 - 698 62 58 | E-post: kansli@kommits.se